- Verbonden partij GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de ABvergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Zowel het DB als het AB vergadert ca 5 keer per jaar.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 2.690.000,-- en per 31-12-2021 € 3.143.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 12.231.000,-- en per 31-12-2021 € 12.418.000,--
Financieel resultaat
€ 0,--
Financieel belang
Bijdrage 2021 € 733.204,-- (inclusief contracttaken)
Risico's
Jaarlijks wordt bij de begrotingsbehandeling een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld. De omvang van de algemene reserve/weerstandsvermogen van de GGD BZO is, zeker gezien de exploitatie-omvang, beperkt.
In de jaarrekening worden telkens alle geïnventariseerde risico’s uitgebreid beschreven, als belangrijkste nieuwe of toegenomen risico’s worden nu geïdentificeerd:
- Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies betekent dat vaker tijdelijk een andere invulling van de taakuitvoering moet worden georganiseerd (bv duurder personeel van derden / ZZP inhuren) om de noodzakelijke dienstverlening op peil te houden;
- Het risico dat a.g.v. (belasting)wet- en regelgeving de kosten meer dan gemiddeld stijgen en/of tot een naheffing leiden. Toegenomen regeldruk maken dit risico pregnanter;
- Het risico dat er zich beveiligingsproblemen voordoen. Hierbij te denken aan risico's van stroomuitval, cybercrime en andere situaties waarin systemen uitvallen en/of gegevens (tijdelijk) niet beschikbaar zijn of dat er schade ontstaat vanwege misbruik;
- O.a. vanwege de dreiging van een aanzienlijke verhoging per 2021 van de ABP-premie, is het risico van stijging van de salariskosten boven de indexering actueel;
- Verder blijft het risico van afname van markt-taken voor derden (m.n. forensische diensten voor de politie) en daaraan verbonden vergoeding actueel.
De risico-inventarisatie van begin 2020 resulteerde in een benodigd weerstandsvermogen van circa € 1.800.000,-- voor het programma Publieke Gezondheid (PG) en circa € 1.900.000,-- voor Ambulancezorg (AZ).
Eerder is besloten dat, gegeven de financieringsstructuur, voor de beide programma’s PG en AZ afzonderlijke algemene reserves worden aangehouden. Gegeven de omzet is dan voor PG (inclusief JGZ 0-4) een kaderstellende bandbreedte van toepassing van min. € 1.500.000 en max. € 2.000.000,-- en voor AZ van min. € 1.200.000,-- en max. € 1.500.000,--.
Na bestemming van het resultaat 2019 bedraagt de Algemene Reserve PG circa € 500.000 en de Algemene Reserve AZ circa € 1.200.000,-. De verwachting is dat met de uitvoering van de bestuursopdracht de algemene reserve PG in de komende jaren op het gewenste minimum niveau zal worden gebracht.
Aangezien het benodigde weerstandsvermogen (risico’s) hoger is dan het beschikbare weerstandsvermogen (algemene reserves) is sprake van niet gedekte risico’s. Bij programma PG lopen de gemeenten voor een bedrag van € 1.300.000,-- (€ 1.800.000,-- -/- € 500.000,--) risico. Op basis van verhouding inwoneraantallen betekent dit voor de gemeente Someren een risico van € 32.000,--. Bij programma AZ lopen de gemeenten voor een bedrag van € 700.000,-- (€ 1.900.000,-- -/- € 1.200.000,--) risico. Op basis van verhouding inwoneraantallen betekent dit voor de gemeente Someren een risico van € 17.000,--.
Ontwikkelingen
De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de kadernota en het meerjarenbeleidsplan van de GGD. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:
- Implementatie van een nieuw paraatheid- en spreidingsplan ambulancezorg;
- Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisie en omgevingsplannen van gemeenten;
- Programmatische aanpak voor preventie van suïcide- en depressie;
- Extra inzet en aandacht voor de gezondheid van vluchtelingen en arbeidsmigranten;
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein;
- Ondersteunen van meten en weten i.h.k.v. de WMO (via toezicht en maatwerkonderzoek);
- Komen tot een Brabants Onderzoekscentrum Publieke gezondheid; vaststellen en uitvoeren van een meerjaren agenda voor onderzoek en innovatie;
- Tekorten op de arbeidsmarkt van verpleegkundigen en artsen;
- Implementatie van het Lean gedachtengoed (continu verbeteren) binnen de GGD;
- Uitvoeren van de bestuursopdracht die aan de GGD is gegeven.
Ontwikkelingen agv de corona-crisis waren ten tijde van het opstellen van de begroting 2021 nog niet bekend, en effecten voor 2021 zijn ook nu nog niet in te schatten.
Rapportages
Begroting 2021
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden.
VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Kerntaken
Taken op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.Partners
De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de hoofstukken IV e.v. van de GR is de samenstelling en werkwijze van deze organen beschreven. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen(2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben.
Eigen vermogen
Per 31-12-2021 € 4.772.932,-- en per 31-12-2020 € 5.886.932,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2021 € 28.542.662,-- en per 31-12-2020 € 30.909.458,-- waarvan voorzieningen € 658.307,--
Financieel resultaat
Ingeschat resultaat 2021: € 0,-- (sluitende begroting).
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2021 € 1.066.145,--.
Risico's
In hoofdstuk 6.1 paragraaf Risicomanagement en weerstandsvermogen van de Begroting 2021 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd.
Ontwikkelingen
Dit jaar wordt de Visie 2025 van de organisatie vastgesteld als opvolger van het meerjarenbeleidsplan 2015-2019. Het nieuwe beleid is nog niet vastgesteld voordat de Begroting 2021 moet zijn aangeboden aan de raden. In deze begroting gaan we daarom uit van de continuering van het bestaande beleid. Indien de Visie 2025 of een daarvan afgeleid document aanleiding geeft tot verandering van de Begroting 2021 wordt dat in het betreffende voorstel expliciet vermeld. Tevens zal dan, indien nodig, een voorstel tot wijziging van de begroting 2021 worden opgesteld.
Rapportages
Ontwerpbegroting VRBZO 2021
- Verbonden partij Metropoolregio Eindhoven
Naam
Metropoolregio Eindhoven
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven.
De kerntaken zijn:
Strategische netwerksamenwerking op de thema’s economie, transitie landelijk gebied, energietransitie en mobiliteit.
Het fungeren als archiefbewaarplaats van de overgebrachte archieven van de overheidsorganen binnen de regio Zuidoost-Brabant, met uitzondering van de gemeente Gemert-Bakel.Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de hoofstukken vier e.v. van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehoudersoverleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in een onderliggend statuut.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 3.336.921,-- en per 31-12-2021 € 2.570.671,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 15.769.908,-- waarvan voorzieningen € 9.499.797,-- en per 31-12-2021: € 13.394.115,-- waarvan voorzieningen € 7.317.412,--
Financieel resultaat
Voorlopig resultaat 2021 € 0,00 (incl. € 766.000 onttrekking bestemmingsreserve Energietransitie).
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2021 (incl. RHC) € 273.435,--
Risico's
In juli 2018 heeft het Algemeen Bestuur de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven vastgesteld. Hierin is bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s bij deze begroting opnieuw in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Geconcludeerd kan worden dat de benodigde weerstandscapaciteit voor beide diensten aanwezig is om de risico's af te dekken.
Ontwikkelingen
Metropoolregio Eindhoven
In het najaar van 2020 zal het Werkprogramma 2021 opgesteld worden en ultimo 2020 aangeboden worden voor zienswijzen. In 2021 zal uitvoering gegeven worden aan hetgeen bepaald is in dit werkprogramma.
Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
Het RHCe heeft enerzijds een wettelijke taak mbt archiefzorg en wil anderzijds het geheugen van de samenleving zijn en daarmee een bijdrage leveren aan de identiteit van de regio.
Gulbergen
Officieel is de stortplaats nog niet gesloten, de nazorg is niet overgedragen aan de Provincie Noord-Brabant (zoals wettelijk is bepaald). De provincie wil zekerheden omtrent de risico’s van nazorg, alvorens verantwoordelijkheid te nemen. De regio zal een afkoopsom voor de nazorg moeten betalen aan de provincie (doelvermogen). In 2018 is een definitief concept nazorgplan bij de provincie ingediend wat als basis dient voor de door de provincie uit te voeren eindinspectie alvorens tot vaststelling kan worden overgegaan. Een planning hiervoor is met de provincie en Attero besproken en aangepast. Sluiting was voorzien in de loop van 2020. De definitieve aanslag voor het doelvermogen zal daarop aansluitend volgen.Rapportages
Concept-Programmabegroting 2021 Metropoolregio Eindhoven
- Verbonden partij Senzer (handelsnaam van de uitvoeringsorganisatie Werkbedrijf Atlant de Peel)
Naam
Senzer (handelsnaam van de uitvoeringsorganisatie Werkbedrijf Atlant de Peel)
Vestigingsplaats
Helmond
Doel en openbaar belang
Integrale uitvoering Participatiewet, alsmede activiteiten op het vlak van arbeidsreïntegratie en aangepaste arbeid aan personen uit de deelnemende gemeenten, die op afstand staan van de reguliere arbeidsmarkt.
Partners
De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Helmond, Laarbeek, Someren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Someren heeft het recht uit zijn midden, de voorzitter inbegrepen, 1 lid aan te wijzen voor het algemeen bestuur. Het lid van het algemeen bestuur is tevens lid van het dagelijks bestuur.
Eigen vermogen
Per 31-12-2021 € 2.867.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2021 € 11.243.000,--
Financieel resultaat
€ 0,--
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2021 € 693.591,-- (bijdrage algemene middelen en afdekken tekort)
Risico's
Senzer streeft er naar om bedrijfsvoeringrisico’s af te dekken met het eigen weerstandsvermogen. Het Algemeen bestuur had in 2019 aanvankelijk het minimum weerstandsvermogen bepaald op 5% van de lasten. In de aanloop naar de begroting 2020 werd Senzer echter geconfronteerd met dusdanige forse kortingen op de BUIG dat die niet op te vangen waren met de beschikbare middelen in de begrote exploitatie. Naar aanleiding hiervan heeft het Algemeen bestuur haar besluit later in 2019 herzien en besloten om het weerstandsvermogen volledig in te zetten voor het afdekken van de tekorten in 2020 en een deel van het tekort in 2021.
Vanaf 2021 zijn in de meerjarenraming extra structurele middelen in de vorm van gemeentelijke bijdragen opgenomen. Deze zijn verdeeld conform de bestaande verdeelsleutel. De directe impact van de beschikbare rijksmiddelen op de begroting en daarmee de financierbaarheid van Senzer is fors gebleken. Het risico voor zowel Senzer, als de gemeenten die garant staan voor tekorten, maakt dat opnieuw gekeken zal worden naar het benodigde weerstandsvermogen en de risicoverdeling daarbij. Dit is bij het opstellen van de begroting nog niet door Senzer afgerond.
De door Senzer gekwantificeerde risico's 2021 betreffen:
- Rijksfinanciering (BUIG, WsW, Participatiebudget);
- Risico van de efficiency maatregelen;
- Risico opbrengstdoelstellingen;
- Toenemende concurrentie met als gevolg wegvallen detacheringen;
- Economische- en arbeidsmarktontwikkeling in relatie tot aantal uitkeringen;
- Andere loonontwikkeling en/of pensioenopbouw dan aangenomen bij de WAB;
- Opname van opgebouwde verlofrechten in één jaar;
- Verhuurbaarheid Churchillaan;
- WsW inzet begeleidingsorganisatie.
Deze risico's resulteren in een benodigd weerstandsvermogen van € 7.988.000,--. Het aanwezige weerstandsvermogen (bestaande uit Participatiewet reserve en algemene reserve) bedraagt € 185.381,-- en is hiermee onvoldoende om de risico’s af te dekken. O.b.v. de verdeelsleutel van de bijdrage algemene middelen van de gemeenten bedragen de risico's voor de gemeente Someren € 343.000,--.
Ontwikkelingen
De volgende ontwikkelingen zorgen voor een uitdaging:
- Ontwikkelingen economie en werkgelegenheid (trends zoals flexibilisering, technologische ontwikkeling, globalisering en veranderende consumentwensen en daarnaast stijging werkloosheid en daling krapte arbeidsmarkt);
- Nieuwe wet inburgering (per 01-07-2021);
- Wet Arbeidsmarkt in Balans (per 01-01-2020);
- Wetsvoorstel Breed Offensief (beoogde inwerkingtreding 01-01-2021);
- Aanpassingen besluit SUWI;
- Ontwikkelingen financiering Participatiewet;
- Ontwikkelingen huidige bestand: complexere bijstandspopulatie (cumulatie van belemmeringen) en veroudering Wsw-doelgroep;
- Doorontwikkeling dienstverlening en bedrijfsvoering;
- Besparingsopdracht Senzer.
Rapportages
Begroting 2021
- Verbonden partij Blink
Naam
Blink
Vestigingsplaats
Helmond
Doel en openbaar belang
Blink heeft tot doel zorg te dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van afvalinzameling en reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten binnen de Gemeenschappelijke Regeling, die bij wet aan de deelnemende gemeenten zijn opgedragen en/of die voortvloeien uit de aan de gemeenten toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding op het terrein van het milieu. De intergemeenschappelijke samenwerking met een particuliere partner leidt hierbij tot een maatschappelijke meerwaarde.
Partners
De deelnemende gemeenten zijn: Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen en Someren. Verder neemt Suez deel aan de GR.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente en een vertegenwoordiger van Suez. De leden worden door de raden van de deelnemende gemeenten uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, op aanbeveling van burgemeester en wethouders aangewezen.
Eigen vermogen
Per 31-12-2019 € 0,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2019 € 4.653.000,-- (begrotingscijfers 2021 mbt balans niet beschikbaar).
Financieel resultaat
Niet van toepassing, er vindt afrekening met deelnemende gemeenten plaats waardoor financieel resultaat nihil is.
Financieel belang
Bijdrage 2021 € 1.785.000,--.
Risico's
- Benodigde organisatieontwikkeling (i.v.m. de groei van Blink in de afgelopen jaren).
- De volatiliteit van de verwerkingstarieven en de onrust in afvalverwerking.
- Aanlevering van tonnages in de huis-aan-huisinzameling en milieustraten.
- Inzetbaarheid van personeel (krapte op de arbeidsmarkt).
- Onvoorspelbaarheid in het ziekte-verzuim en social returners.
- Risico van noodzaak tot desinvesteringen vanwege innovatie in inzamelmethoden.
- Onvoorspelbaarheid uitbreiding of afname van dienstverlening binnen huidige Blink-gemeenten
Ontwikkelingen
- Wegvallen vergoeding afvalfonds van Nedvang. goedgekeurde ingezamelde ton PMD.
- Dalende papier-opbrengsten zorgen voor forse dalende opbrengsten voor de Blink gemeenten.
- Verwachte stijging GFT-verwerking
- Mogelijke toetreding van Son & Breugel aan Blink.
- Mogelijke uitbreiding of terugtreding met/van Blink-gemeenten.
- Mogelijke uitbreiding of afname van dienstverlening huidige Blinkgemeenten.
Rapportages
Jaarrekening 2019 en begrotingswijziging 2020-2024
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De ODZOB werkt samen met andere organisaties die werkzaam zijn op het gebied van de fysieke leefomgeving. Samen met hen en de deelnemers aan de GR verbeteren we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving: veiliger, gezonder en minder overlast. Dit alles onder het motto: “Samen meer waarde”. Om dit doel te bereiken voert de ODZOB VTH-taken uit voor de deelnemers. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectief programma op het gebied van de fysieke leefomgeving.
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en Provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijk belang
Door de gemeente Someren is 1 lid in het dagelijks bestuur afgevaardigd.
Eigen vermogen
Per 31-12-2021 € 1.890.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2021 € 3.137.000,--
Financieel resultaat
€ 0,--
Financieel belang
Bijdrage 2021: € 607.000,--.
Risico's
Ten behoeve van begroting 2021 en jaarrekening 2019 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s € 1.408.000,-- bedraagt. Hiervan betreft € 136.000,-- het risico op verlaging van baten als gevolg van mogelijke bezuinigingen bij deelnemers. Aangezien dit laatste risico meer in de invloedsfeer van de deelnemers dan van de ODZOB ligt, is besloten dit risico niet af te dekken. Het restant bedrag van € 1.272.000,-- wordt nagenoeg geheel afgedekt door de algemene reserve van de ODZOB, welke ultimo 2019 € 1.200.000,-- bedraagt.
Ontwikkelingen
* De uitvoering van de basistaken door de ODZOB en de procescriteria vinden hun oorsprong in het Bor (Besluit Omgevingsrecht). Deelnemers en de ODZOB zullen samen op diverse terreinen regionaal uitvoeringsbeleid dienen vast te stellen. Het ROK (Regionaal Operationeel Kader) handhaving en toezicht en het ROK vergunningverlening zijn inmiddels vastgesteld door het Algemeen Bestuur (AB). De volgende stap is om de implementatie van het ROK nu concreet vorm te geven.
* De Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2021 in werking treedt, betekent een algehele stelselherziening voor de wet- en regelgeving, die ziet op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De herziening heeft een grote impact op de manier van werken, de cultuur, het juridisch en technisch instrumentarium en heeft grote gevolgen voor de bevoegde gezagen en organisaties die bij de wet betrokken zijn. De herziening vraagt om regionale afstemming en samenwerking. De ODZOB bereidt zich voor op de komst van de Omgevingswet samen met de deelnemers van de GR en de andere betrokken partners, waaronder de Metropoolregio Eindhoven (MRE), GGD en VRBZO. Onder de Omgevingswet worden gemeenten verplicht om ‘omgevingswaarden’ te monitoren. Om aan deze verplichting inhoud te geven is de ODZOB betrokken bij het samen met de gemeenten opzetten van een regionaal meetnet luchtkwaliteit.
* De noodzaak om informatie uit te wisselen en te delen wordt steeds groter en ontwikkelingen zoals de Omgevingswet dwingen ons om de VTH-informatievoorziening te standaardiseren, processen op elkaar af te stemmen en aan te sluiten op de landelijke voorzieningen. ODZOB heeft daarom een aanbestedingstraject opgestart voor een VTH-applicatie samen met de deelnemers en enkele ketenpartners.
* In april 2016 is het Klimaatakkoord van Parijs getekend om daarmee de mondiale temperatuurstijging te beperken. Uitwerking vindt in Nederland plaats in de nieuwe Klimaatwet en het Klimaatakkoord. Beide zullen belangrijke invloed hebben op de werkzaamheden van de ODZOB, onder andere door toezicht op energiebesparing bij controles en door invulling te geven aan de uitvoering van de RES (regionale energie strategie).
* Brabant wil tot de meest innovatieve, duurzame en slimme agrofoodregio’s van Europa behoren. Daarbij ligt de focus op innovatie, sluiten van kringlopen, leveren van een toegevoegde waarde en hierdoor versterking van de economische positie van de agrofoodsector. Met respect voor de leefomgeving (natuur en milieu én voor gezondheid) en welzijn van dieren. Een toekomstbestendige veehouderij zal moeten innoveren, moderniseren en verduurzamen. Er wordt ingezet op een versnelling naar een zorgvuldige duurzame veehouderij via een aantal maatregelen die de taskforce transitie veehouderij heeft voorgesteld. Ook de stikstofproblematiek die is ontstaan door de RvS uitspraak zal de nodige impact hebben op de inzet van de ODZOB.
* Ook op het gebied van bodem zijn ontwikkelingen gaande die zeker invloed hebben op de werkzaamheden van de ODZOB. Zo gaat met de inwerkingtreding van de Omgevingswet een deel van de bevoegdheden die nu bij de provincie liggen over naar de gemeenten. De landelijke koers van het bodembeleid blijft op hoofdlijnen hetzelfde. Wel zijn er enkele accentverschuivingen in de aanpak. De ODZOB zorgt samen met de deelnemers ervoor dat ze goed voorbereid zijn op de uitvoering van de bodemtaken onder de Omgevingswet.
* Andere ontwikkelingen die invloed hebben op de werkzaamheden van de ODZOB, zijn: asbest (optimalisering van informatie-uitwisseling en werkprocessen), gezondheid, ondermijning, de problematiek op het gebied van zeer zorgwekkende stoffen en de mogelijke inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen per 1 januari 2021.
* Bij de uitvoering van het takenpakket streeft de ODZOB voortdurend naar kwaliteitsverbetering en verdere efficiency in gezamenlijkheid met de deelnemers.Rapportages
Jaarrekening 2019 en begroting 2021
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Vestigingsplaats
Deurne
Doel en openbaar belang
Draagt zorg van de uitvoering van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning), Jeugdwet en BMS (Bijzondere bijstand, Minimaregelingen en Schulddienstverlening).
Partners
De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 300.000,-- en per 31-12-2021 € 300.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 7.794.800,-- en per 31-12-2021 € 7.744.800,--
Financieel resultaat
€ 0,--
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2021 € 1.952.832,-- (voor uitvoeringskosten)
Risico's
In december 2019 is de nota weerstandsvermogen en risicobeheer vastgesteld. Met het vaststellen van deze nota is ook ingestemd met het instellen van een algemene reserve voor het afdekken van de gesignaleerde risico’s. Voor de begroting 2021 zijn de risico’s niet opnieuw beoordeeld, maar is aangesloten bij de risico-inventarisatie zoals die eind 2019 is gedaan.
De door Peelgemeenten gekwantificeerde risico’s betreffen:
- Ziekteverzuim;
- Beveiliging van data / privacy;
- Kwetsbaarheid organisatie;
- Juridische risico’s;
- Niet-functioneren;
- Inkoop;
- Contractbeheer en –management;
- Uitvoering taken door andere gemeenten;
- ICT-voorzieningen;
- Politiek-bestuurlijke risico’s;
- Landelijke ontwikkelingen.
Deze risico's resulteren in een benodigd weerstandsvermogen van € 304.000,--. Het aanwezige weerstandsvermogen bedraagt € 300.000,--. De afwijking tussen het benodigde en het aanwezige weerstandsvermogen is dermate minimaal dat gesteld kan worden dat de deelnemende gemeenten hierin geen risico lopen.
Ontwikkelingen
De volgende ontwikkelingen zijn voor 2021 benoemd:
Sociaal domein breed:- Integraal werken;
- Innovatie en transformatie;
- Management- en stuurinformatie;
- Rechtmatige zorg;
- Interne Controle en controle prestatielevering.
Wmo:
- Maatschappelijke opvang en beschermd wonen (nieuwe ontwikkeling);
- Wmo-huishoudelijke ondersteuning (nieuwe ontwikkeling);
- Wmo-begeleiding.
Jeugd:
- Inkoopsamenwerking jeugd;
- Woonplaatsbeginsel (nieuwe ontwikkeling).
BMS:
- Beleid en uitvoering BMS.
Rapportages
Begroting 2021 en 1e begrotingswijziging 2021
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Vestigingsplaats
Oss
Doel en openbaar belang
BSOB is opgericht om de kwaliteit van de dienstverlening en continuïteit van de waardering, heffing en inning van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen te verbeteren. En wel tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten.
Partners
De deelnemers zijn de gemeenten Oss, Bernheze, Landerd, Uden, Boekel, Sint Anthonis, Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren en het Waterschap Aa en Maas.
Bestuurlijk belang
De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Eigen vermogen
Per 31-12-2019 € 535.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2019 € 12.610.000,--
Financieel resultaat
2021: € 0,-- (sluitende begroting)
Financieel belang
Bijdrage 2021: € 310.686,--
Risico's
Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.
Ontwikkelingen
De komende jaren blijft BSOB zich richten op enerzijds efficiënte bedrijfsvoering en anderzijds externe oriëntatie op de opmgeving teneinde verdere uitbreiding met nieuwe deelnemers en/of nieuwe taken te kunnen realiseren.
Rapportages
Begroting 2021 en jaarstukken 2019