Begroting 2021

Paragrafen

Paragraaf: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Beschikbare weerstandscapaciteit

In onderstaande tabel is een overzicht gegeven van de geprognosticeerde beschikbare weerstandscapaciteit per 31-12-2021.

Bedragen x 1.000

Stand 31-12-2021

Algemene reserve

26.234

Begrotingsruimte

-351

Post onvoorzien

180

Stille reserves

p.m.

Onbenutte belastingcapaciteit

1.907

Totaal

27.810

Ad 1. Algemene reserve   

Bedragen x 1.000

Stand 31-12-2021

Algemene reserve vrij aanwendbaar

2.105

Vastgelegde algemene reserve

24.129

Totaal

26.234

  •  

De algemene reserve vrij aanwendbaar wordt ingezet voor onvoorziene investeringen.

  •  

De vastgelegde algemene reserve werd als vaste buffer gebruikt, omdat hier rente over

berekend werd die als dekkingsmiddel in de exploitatie werd opgenomen. Vanaf de

begroting 2017 is deze rentetoerekening echter niet meer van toepassing. Deze reserve

kan dan ook ingezet worden ter dekking van risico's.

Ad 2. Begrotingsruimte
Als de begroting sluit met een positief saldo, is sprake van begrotingsruimte. Deze kan ingezet worden voor financiële tegenvallers. Als de begroting sluit met een negatief saldo heeft dit een nadelig effect op de begrotingsruimte.   

Bedragen x 1.000

Begroting 2021

Resultaat

-351

Totaal

-351

Ad 3. Post onvoorzien            

Bedragen x 1.000

Onvoorzien begroting 2021

Incidenteel

Structureel

Onvoorzien

0

180

Totaal

0

180

De post onvoorzien is ter dekking van niet voorziene uitgaven.

Ad 4. Stille reserve
Stille reserves zijn niet-bedrijfsgebonden eigendommen van een gemeente met een hogere waarde in het economisch verkeer dan de boekwaarde. Stille reserves dragen bij aan de weerstandscapaciteit, omdat een deel van de eigendommen kan worden verkocht boven de boekwaarde. Hierdoor wordt winst gerealiseerd. Deze winst kan worden ingezet ter afdekking van financiële tegenvallers.  Het betreft hier met name de overwaarde op het onroerend goed van de gemeente bestaande uit gebouwen en grond (inclusief ongeveer 1.400 ha bos en natuurterreinen).

Ad. 5 Onbenutte belastingcapaciteit
De gemeente kan haar belastingen verhogen om financiële tegenvallers op te vangen. Het verschil tussen de opbrengsten bij maximale tarieven en de geraamde opbrengsten is de onbenutte belastingcapaciteit.

Voor de berekening is uitgegaan van het jaar 2020, waarin het maximale tarief van de Woz-waarde 0,1853% bedraagt. Genoemd tarief wordt ook gehanteerd voor toelating tot artikel 12-status. In het geval de artikel 12-status de gemeente valt te verwijten, blijft het altijd mogelijk om lopende het artikel 12-traject belastingvoorschriften op te leggen. In de regel tot de huidige grens van 140% van het gemiddelde tarief, maar in uitzonderingsgevallen wordt een hogere opslag niet op voorhand uitgesloten.

Wanneer het berekende gemiddelde OZB-tarief voor de gemeente lager is dan het percentage voor toelating tot artikel 12 is er in principe sprake van een onbenutte belastingcapaciteit, immers een verhoging van het OZB-percentage zal nodig zijn om voor een aanvullende uitkering in aanmerking te komen. In onderstaande tabel is bij benadering aangegeven welke opbrengst deze verhoging genereert. In dit rapport is ervoor gekozen het verschil in percentage te vermenigvuldigen met de woz-waarde van de woningen + de woz-waarde van de niet-woningen. Bij een daadwerkelijke aanvraag zal een meer nauwkeurige berekening aan de orde zijn.

Onbenutte belastingcapaciteit t.o.v. “artikel-12 norm”

OZB-percentage van de Woz-waarde voor toelating art.12

0, 1853%

Werkelijk gewogen % Woz-waarde gemeente

0, 1290%

Verschil

0,0 563%

Onbenutte belastingcapaciteit

1.907. 000

Bij de berekeningen is uitgegaan van de huidige totale Woz-waarde. Het bedrag van € 1.907.000 geeft aan hoeveel de OZB-inkomsten nog maximaal verhoogd kunnen worden. Het genoemde tarief van 0,1853 % is het maximale tarief.

Deze pagina is gebouwd op 10/28/2020 11:18:14 met de export van 10/28/2020 11:03:43